Met 38 lijnen werken aan de toekomst van het spoor

In het centrum van Helmond wordt de omgeving van het station aangepakt. Er komt een nieuwe fietsenberging, een nieuwe onderdoorgang en later een nieuw stationsgebouw.

Het is een complex van verschillende werken met veel factoren om rekening mee te houden:

  1. de buitendienststelling van het treinverkeer moet tot een minimum worden beperkt;
  2. 150 m2 van de te bewerken bodem bestaat uit ‘stoorgrond’, bijna niet te injecteren;
  3. voor een deel is het bouwterrein in een eerder stadium voorzien van heipalen;
  4. het totaal te injecteren oppervlak meet ongeveer 6800 m2, de injectiedieptes variëren.

 

Voor elk van die complicerende factoren is een oplossing gevonden:

  1. op de dagen van de buitendienststellingen zijn dag en nacht continu verschillende injectiecontainers ingezet,met respectievelijk een capaciteit van 16 en van 22 lijnen;
  2. de slangen zijn voor dit project met I-profiel buizen de bodem ingebracht, stuk voor stuk. Dat gebeurt met lichter materieel dan voor de damwandplanken wordt ingezet;
  3. rondom de heipalen wordt een extra hoeveelheid waterglas in de grond geïnjecteerd;
  4. er zijn 10.500 slangen de bodem ingebracht; de injectiedieptes varieerden van 6 tot 18 meter onder het maaiveld.

Een complex samenspel van factoren dat samen met aannemer Wedan is uitgevoerd (in opdracht van MONO Vervat).

©2019 Soil-ID    -     Disclaimer    -    Internetbureau: Webton.nl